Vraag & Antwoord

Algemeen

  • Waarom is Bioclub opgericht?
    Bioclub.nl is opgericht om biologisch boodschappen doen bereikbaar te maken voor meer mensen en zo biologische landbouw te stimuleren.
  • Hoeveel bespaar ik met Bioclub?
    Afhankelijk van wat je bestelt en met welke (biologische) supermarkt je het vergelijkt, kun je tot wel 25% besparen op je biologische boodschappen.
  • Voor wie is Bioclub geschikt?
    Samen biologische boodschappen is geschikt voor iedereen die een centrale plek beschikbaar heeft waar de boodschappen kunnen worden geleverd en verdeeld. Bijvoorbeeld: woongroepen, studentenhuizen, buren, collega's, sportclubs etc.
  • Hoe begin ik?
    Je kunt direct gratis en vrijblijvend een nieuwe club starten op www.bioclub.nl/starten.

Assortiment

Bestellen

  • Wat is er anders aan boodschappen doen bij een groothandel dan bij de supermarkt?
    • Je kan goedkopere bulkverpakkingen kopen en deze verdelen onder de Bioclubleden. Dat heet een split.
    • Je kunt de meeste producten ook in kleinere, normale verpakkingen kopen.
    • Je betaalt pas na levering van de producten
    • De prijs van producten kan per dag verschillen
    • Als het bestelde artikel niet leverbaar is, vervangt de groothandel het artikel met een vergelijkbaar product.
  • Wat is een split?
    Splits zijn artikelen die je samen met andere leden bestelt en verdeelt.

    Voorbeeld
    Van een doos met 6 potten pindakaas kun je een split maken.
    Jij bestelt 2 potten.
    Andere leden kunnen ook meedoen en potten bestellen.
    Als een split vol is, wordt het besteld en aan je bestelling toegevoegd.

  • Moet ik een minimumbedrag bestellen?
    Vanaf een inkoopbedrag van 400 euro exclusief BTW zijn de afleverkosten 5 euro. Bestel je voor een lager bedrag, dan betaal je (veel) meer aan afleverkosten. Minder bestellen mag dus, maar is vanwege de hogere afleverkosten niet aan te raden.
  • Wanneer gaat een bestelling door?
    Als het minimum inkoopbedrag is gehaald. Bioclub adviseert voor minimaal 400 euro per keer te bestellen, dan zijn de leverkosten het laagst. Je kunt het minimumbedrag voor jouw Bioclub zelf aanpassen.
  • Moet ik meerdere keren per jaar bestellen?
    Nee, dat is niet verplicht, maar aan een eenmalige bestelling werkt Bioclub niet mee, omdat de website is opgericht om het structureel doen van biologische boodschappen voor zoveel mogelijk mensen te ondersteunen.
  • Wat kost bestellen op Bioclub.nl?
    Bioclub.nl rekent 1% van de omzet van een club als servicekosten. Hiervoor ontvangt de beheerder van elke Bioclub 1x per jaar een factuur.

Levering

  • Worden de boodschappen thuisbezorgd?
    De boodschappen die je met je Bioclub bestelt worden op een door jullie gewenste centrale plek geleverd, waar de Bioclubleden de boodschappen kunnen ophalen.
  • Wie levert de artikelen?
    Bioclub.nl is niet de leverancier van de goederen. Je bestelt de goederen via Bioclub.nl bij leverancier groothandel BD-Totaal.
  • Hoe verloopt de levering?
    • De dag vóór de levering ontvang je per e-mail een leverbon van de leverancier.
    • Je zorgt ervoor dat iemand op het afleveradres en aflevertijd aanwezig is om de levering in ontvangst te nemen.
    • Je controleert de levering en tekent de leverbon.
    • Van tevoren kun je bij het plaatsen van de bestelling aangeven of de chauffeur wil bellen dat hij/zij er aan komt. Je kunt ook vragen of de rolcontainers direct bij levering weer retour kunnen. Zorg dat je een goed bereikbaar afleveradres hebt, waar je ook een flink aantal veilingkratten met artikelen (tijdelijk) kan opslaan.
  • Kan ik elke dag geleverd krijgen?
    Nee, de leverancier geeft aan op welke dag van de week de levering plaatsvindt. Op feestdagen kan de standaard leverdag afwijken.
  • Waarom verschillen de prijzen op de factuur soms met die van mijn bestelling?
    Een groothandel bepaalt de verkoopprijzen van sommige goederen per dag, afhankelijk van de inkoopprijzen op de (inter)nationale markt. Omdat die prijzen op de dag van levering anders zijn dan de dag van bestelling kan er een verschil op de factuur te zien zijn.
  • Hoe betaal ik?
    Na levering van een bestelling verzend je met een druk op de knop de rekeningen. Alle Bioclubleden ontvangen via e-mail een factuur met jullie eigen rekeningnummer. De leden betalen hun eigen factuur. Als beheerder controleer je of iedereen de juiste factuur heeft voldaan. Het is mogelijk om bankafschriften te importeren.
  • Hoe kan ik als beheerder een hogere prijs berekenen?
    Als beheerder heb je twee mogelijkheden om zelf extra inkomsten te genereren of een spaarpotje op te bouwen voor toekomstige kosten. Je kunt de standaardcontributie van 1% verhogen. De contributie is altijd zichtbaar op de factuur. Je kunt er ook voor kiezen voor een onzichtbare prijsopslag per artikel. Dit kan via de instellingen van je club.
  • Waarom is het verstandig om een borg te vragen aan leden?
    Om rekening te houden met statiegeld, onvoorziene kosten en trage betalers is het verstandig om eenmalig een borg te vragen aan elk lid. Reken op 75 euro per lid of hoger naargelang het verwachte inkoopbedrag hoger is. Dit doe je onder Instellingen. In de uitnodigingsmail aan een nieuw lid wordt gevraagd om deze borg dan te betalen. Na beëindiging van het lidmaatschap van het lid stort je deze borg terug als alle rekeningen betaald zijn.
  • Hoe wordt het statiegeld geïnd?
    Statiegeld van kleine emballage zoals kratjes en flessen worden geïnd per besteller. Statiegeld van grote emballage zoals rolcontainers en koelboxen vallen onder verantwoordelijkheid van de club.
  • Wat moet ik doen aIs een artikel niet of verkeerd geleverd is?
    Neem binnen 24 uur na levering contact op met de leverancier.
  • Hoe retourneer ik een artikel?
    Neem contact op met de leverancier. Je ontvangt een retourbon en kunt het artikel (onder voorwaarden) de volgende bestelling laten terugnemen.

Voorwaarden

Start je eigen bioclub

Ja, ik start mijn eigen bioclub